Rumah kontena kapal















Buat rumah kontena kapal


rumah kontena kapal ini memang menarik untuk dibina,dapat menjimatkan wang.

diperbuat dari kontena,ianya ditebuk dan diletakkan tingkap besi tahan karat dengan cermin .

boleh dibuat rekabentuk yang menarik

hiaskan dengan perkakas rumah seperti perabot,sofa,almari kabinet,dapur jenis moden yang pakai tong gas,oven ,mesin basuh jenis front loader,penghawa dingin,kipas, dan sebagainya agar kelihatan lebih menarik..

buat ruang bilik luas yang selesa dan ruang tengah antara bilik yang tidak mempunyai siling,sesuai untuk menjadi tempat berehat ,berlindung ketika angin menjadi sejuk.dalam bilik letak katil dua tingkat dan letak tingkap kecil dengan cermin jenis sliding di dinding untuk senang membuka ruang udara,dan ruang untuk menutup ruang udara sepenuhnya disitu.

buat pangkin dan perabot daripada kayu dari jenis kayu yang tahan lasak seperti chengal,merbau,meranti,belian ,nyatoh dan hiaskan dalaman dengan kayu jenis ini.kayu ini tahan panas,dan tidak mudah lekang akibat hujan.pangkin kayu ini jika dibina lebar lengkap dengan lampu solar menerangi di sebelah malam sesuai untuk dijadikan tempat kerja atau tempat rehat .

letak kerusi malas dengan pengalas kaki boleh laras ketinggian dengan tempat letak minuman dan meja untuk letak minuman dan saluran kipas terus ke kawasan tersebut berdekatan dengan tempat membuat air.

Letak cangkul untuk membuat kebun.

Letak plug untuk senang memasak air menggunakan cerek elektrik.buat tempat meletak kuali untuk senang goreng & memasak makanan.letak dapur jenis turbo.letak kepala gas boleh laras jenis turbo.letak pemetik api jenis panjang boleh diisi gas.letak pressure cooker.





Peti ais saiz besar



sesuai untuk dipasang penyaman udara,atau dipasang pemanas udara,kipas angin penyedut udara,tempat bakar kayu api dengan corong asap untuk cuaca sejuk dan diletakkan dinding yang bertampal dinding lapisan termo mengikut lokasi rumah kontena kapal dibina.

ianya diletakkan diatas tiang konkrit yang berisi besi untuk menyokong rumah kontena kapal.

Tempat simpan kayu api
letak kayu api di dalamnya,dan mesin pemotong kayu berantai,kapak

Kuasa solar
letakkan lampu kuasa solar untuk menjimatkan tenaga untuk jangka masa panjang.lampu ini berguna jika nak buat kerja di waktu malam supaya lebih terang.

Rain gutter
sistem rain gutter iaitu mengumpul air hujan secara percuma dari hujan yang turun ke bumbung ke tangki air simpanan pvc dapat menjimatkan perbelanjaan air di rumah kontena kapal.letakkan beberapa tangki air disitu.sesuai untuk mengumpul air hujan & menyiram air untuk tanaman,mandi dan sebagainya.


jika dibuat di kawasan sejuk,kena pakai baju thermal untuk mengekalkan suhu badan.

eloklah dibuat dengan cepat,rumah kontena kapal ini di lokasi yang strategik.rumah kontena kapal ini boleh dibina di atas tanah tepi jalan,hutan,belukar,tepi sungai atau di mana-mana saja yang mempunyai sumber air,mata air atau kawasan yang mempunyai air hujan atau di cerun bukit, atas gunung yang berkabus di waktu pagi,berkabus ketika senja atau kabus selepas hujan.

di ipoh & cameron highland ,perak,malaysia,banyak lokasi yang menarik,bolehlah rumah kontena kapal dibina disini.

aku perlukan makanan dan duit,akaun number bank rhb : 158048-0006579-9








Comments

Popular Posts